SLOVNÍČEK

• Chlorhexidin

Antiseptikum s dezinfekčními účinky. Působí téměř na všechny patogeny v dutině ústní (bakterie, kvasinky i plísně). Často tvoří aktivní složku ústních vod, neboť ničí bakterie a zubní plak. Přípravky na bázi chlorhexidinu pomáhají při prevenci a léčbě onemocnění dásní. Nedoporučuje se však k dlouhodobému užívání.

• Tetrakain

Lokální anestetikum, které rychle tlumí bolest.

• Vitamín C

Chemicky kyselina L-askorbová. V těle plní několik důležitých funkcí: pomáhá posilovat vlásečnice a buněčné stěny, zmírňuje projevy nachlazení, je důležitým faktorem při tvorbě bílkoviny kolagenu (napomáhá tak tvorbě pojivových tkání), stimuluje tvorbu bílých krvinek, posiluje imunitu, má antioxidační účinek. chrání organismus před pohmožděninami a krevními výrony, udržuje kvalitní stav vaziva. Mezi další pozitivní vlastnosti patří například prevence rakoviny, cukrovky, astmatu a šedého zákalu, napomáhá vstřebávání železa z potravy, což je důležité pro tvorbu červených krvinek.

• Bolest v krku
Jeden z prvních příznaků infekčního onemocnění dýchacích cest. Nejčastějšími příčinami jsou virová nebo bakteriální infekce, vzácně i mykotické infekce, suchý vzduch, alergie, tabákový kouř a znečištěný vzduch.

• Zánět

Přirozená obranná reakce organismu na cizí podněty: patogeny či mechanické poranění. V hrdle se typicky projevuje bolestí, otokem, zarudnutím a ztepláním místa, porušení funkce orgánu, kde zánět probíhá.

• Afty (aftózní stomatitida)

Malé bílé vřídky o velikosti několika milimetrů nebo puchýřky, které se objevují na jazyku, vnitřní straně rtu a vnitřní straně tváří. Většinou jsou velmi bolestivé.

• Angína (tonzilitida)

Akutní zánět krčních mandlí způsobený bakterální, virovou, vzácně mykotickou infekcí.

• Chřipka (influenza)
Virové onemocnění, které postihuje dýchací cesty. Infekce se šíří takzvanými kapénkami.
  • Zánět nosohltanu (nachlazení, pharyngitida)

Zánět sliznice hltanu, pro který je typické překrvení, otoke, zvýšená sekrece. Je způsobený různými druhy respirační virů (parainfluensa, coxsackie viry, rinoviry, myxoviry).

• Viry

Drobný vnitrobuněčný cizopasník. Viry ke svému rozmnožování potřebují hostitele. Tím může být v podstatě jakýkoliv organismus (i bakterie). Je známo přes 3100 druhů virů. Žádné virové onemocnění nelze léčit antibiotiky. Nejznámějšími virovými onemocněními jsou nemoci dýchacích cest (chřipka), AIDS, průjmy, opary, spalničky aj. Proti některým druhům viróz lze bojovat virostatiky.

• Bakterie

Jednobuněčný prokaryotický organismus. Nebezpečné jsou patogenní bakterie, protože způsobují infekce. Lidské tělo bojuje s bakteriemi několika složkami imunitního systému. Proti těmto infekcím se předepisují antibiotika. Nejčastější bakteriální infekcí v krku je angína.

• Plíseň moučnivka (soor, orální kandidóza)

Onemocnění způsobené kvasinkou z rodu Candida. Hlavním příznakem je bělavý povlak v ústech, který vypadá jako sražené mléko nebo tvaroh. Objevit se může na patře, dásních i jazyku. Zvýšené riziko výskytu je u pacientů s poruchou imunity, u dětí do 2 let.