CHŘIPKA

Chřipka (influenza) je virové onemocnění. Při oslabené imunitě postihuje dýchací cesty. Infekce se šíří takzvanými kapénkami (mikroskopické částečky hlenu a slin, jež obsahují velké množství virových částic) vzduchem – kašláním, kýcháním i pouhým mluvením, líbáním, podáním ruky, dále kontaminovanými předměty jako jsou kapesníky, příbory, sklenice.

Chřipku způsobuje virus influenza. Ten se rozděluje na skupiny A, B a C:

• chřipkový virus A – infikuje lidi a zvířata;
  • chřipkový virus B – infikuje lidi;
  • chřipkový virus C – infikuje lidi, vzácně zvířata.

Chřipkové viry skupiny A a B jsou nejčastějšími původci epidemií chřipky. V České republice bývá 1. epidemie první tři týdny v prosinci, 2. epidemie pak v období mezi čtvrtým a dvanáctým týdnem po Novém roce.

Prasečí chřipka
Tento typ, známý jako H1N1, se zařazuje k chřipkovému viru A. Jde o takzvanou prasečí (mexickou) chřipku, která je přenosná i na člověka.

Ptačí chřipka
Je vyvolána vysoce patogenním typem viru A – H5N1, rezervoárem viru je divoké ptactvo, riziko přenosu je při kontatku s nemocnými či uhynulými ptáky, při konzumaci špatně tepelně připravovaných pokrmů z nakažených zvířat.

Příznaky chřipky

Inkubační doba chřipky je 18–24 hodin, odeznívá někdy až po čtrnácti dnech, doba rekonvalescence může trvat i několik týdnů. Příznaky dělíme na celkové a místní.

Celkové příznaky:

• bolest svalů a kloubů, hlavy, očí
  • zimnice, třesavka
  • horečka 38–40 °C
  • světloplachost (přecitlivělost na světlo)
  • vyčerpanost

Místní příznaky:

• bolest v hrdle
  • suchý, bolestivý kašel
  • rýma
  • bolest na hrudi
  • zácpa, zvracení, průjem

Prevence chřipky

Stoprocentní ochrana před tímto onemocněním neexistuje. Lze se však preventivně chránit dodržováním těchto opatření:

• Omezte kontakt s nemocným.
  • Po dobu exponovaných měsíců se vyhýbejte místům s vyšší koncentrací lidí.
  • Podpořte svůj imunitní systém.
  • Dbejte na správnou životosprávu.
  • Jednou z možností je také očkování.

Léčba chřipky

Chřipka většinou sama po několika dnech odezní, její průběh však lze zmírnit nebo zkrátit několika způsoby:

1. Klid v posteli, horký čaj a léky zmírňující projevy chřipky
    Léčba tohoto typu se nazývá symptomatická – zaměřuje se na zmírnění nebo potlačení projevů onemocnění. Není zacílena na příčinu nemoci.Ke snížení teploty a bolesti se podávají analgetika a antipyretika. Důležité je pít hodně tekutin (nejlépe čaj), užívat vitamíny a minerály, zejména pak vitamínu C, který posiluje obranyschopnost organismu, klidový režim. Proti kašli pomohou volně prodejné léky, například pastilky Drill proti bolesti v krku. Uvolnit ucpaný nos pomůže nosní výplach ve spreji NasoDrill. Tyto přípravky jsou běžně dostupné v lékárně.

1. Chřipková virostatika
    Jde o takzvanou kauzální léčbu, kdy léky reagují přímo na viry a ničí je. Chřipková virostatika však neúčinkují proti všem virům, navíc se musejí podat rychle, při prvních příznacích a nejpozději do 48 hodin. Léčbu stanovuje lékař.

U nekomplikované chřipky ustoupí prvotní celkové příznaky do čtyř dnů, ostatní příznaky do deseti dnů. Většina pacientů se úplně uzdraví. U komplikovaných pacientů například s poruchou imunity, starších lidí a malých dětí může být průběh chřipky vážný, někdy až fatální.

Přecházení jakékoliv nemoci je nebezpečné a může se dlouhodobě odrazit na vašem zdravotním stavu. Chřipkou jsou nejvíce ohroženi senioři nad 65 let a malé děti do 12 měsíců.