ANGÍNA

Angína (tonzilitida) je akutní zánět krčních mandlí. Ve většině případů se jedná o bakteriální onemocnění (přibližně v 10 % případů jde o virovou či mykotickou nákazu). I angína se, podobně jako chřipka, šíří kapénkovou infekcí. Bakterie postihují lymfatické tkáně v krku, především krční mandle.

Příznaky angíny

Inkubační doba angíny je 1–3 dny. Ze začátku se příznaky hodně podobají chřipce, avšak následný průběh angíny je těžší a samoléčba nepomáhá.

Celkové příznaky:

• bolest hlavy
  • zimnice, horečka
  • bolest v uších
  • bolesti břicha, zvracení

Místní příznaky:

• oteklé a zarudlé mandle, většinou pokryté bílými flíčky
  • bolesti v krku
  • obtížné polykání, kašel, chrapot
  • zvětšené mízní uzliny
  • ucpaný nos, výtok z nosu
  • zápach z úst, zvýšené slinění

Prevence angíny

Angíně se daří zejména na jaře a na podzim, výjimkou však nejsou ani letní angíny způsobené horkem nebo náhlými výkyvy teplot. Důležité je starat se o přirozenou imunitu, jelikož na zdravý krk se bakteriím, virům a plísním útočí hůř.

• Omezte kontakt s nemocným.
  • Po dobu exponovaných měsíců se vyhýbejte místům se zvýšenou koncentrací lidí.
  • Podpořte svůj imunitní systém.
  • Dbejte na správnou životosprávu.
  • Nevystavujte se chladu, klimatizaci, přetopeným prostorům.

Léčba angíny

Jestliže vás v krku bolí déle než dva dny a máte výše zmíněné příznaky infekce dýchacích cest, navštivte lékaře, který stanoví vhodnou léčbu.

U angíny se téměř vždy používají antibiotika (k vyhubení bakterií) a analgetika (k utišení bolesti). Kromě léčby stanovené lékařem je důležité hodně odpočívat a spát, aby se organismus po vyčerpávajících horečnatých stavech mohl snáze regenerovat. Je podstatné dodržovat pitný režim (bylinné čaje), zásobovat tělo vitamíny, zejména pak vitamínem C. Spreje, nosní kapky a solné roztoky, například NasoDrill, pomohou uvolnit ucpaný nos. Bolest v krku pomáhají tišit spreje, roztoky, či pastilky Drill.

Angínu v žádném případě nepřecházejte, ani když máte jen mírné obtíže. Později by se mohly projevit závažnější obtíže jako revmatismus, postihující srdeční chlopně, svaly a klouby, nebo chronický zánět ledvin.

Angína v létě

Angína nás může zaskočit nejen na podzim a v zimě, ale často také v létě – letní angíny vznikají při velkém teplotním rozdílu mezi vnitřní teplotou těla a teplotou okolí.

Co způsobuje letní angíny a jak jim předejít:

1. Klimatizace

Pamatujte na to, že teplota v místnosti by měla být maximálně o 5–7 °C nižší, než je teplota okolí. Pokud je například venku 35 °C a termostat v kanceláři je nastaven na 20 °C, vystavujete se riziku oslabení imunity horních cest dýchacích.

Jestliže cestujete autem, rozdíl teplot by měl být maximálně 6 °C. Pamatujte, že teplota v autě by nikdy neměla klesnout pod 21 °C. Pokud bude až příliš velký rozdíl mezi teplotou uvnitř auta a okolím, může dokonce nastat kolaps oběhového systému.

Pokud se v létě často nacházíte nebo pracujete v klimatizovaných prostorech, připravujte své tělo na přechod z příjemné pokojové teploty do rozpálené ulice postupně: setrvejte v neklimatizované chodbě a napijte se minerálky, předejdete tak teplotnímu šoku.

1. Konzumace studených nápojů

Pitím příliš studených nápojů způsobíte svému tělu teplotní šok, změní se podmínky na sliznici v krku, hltanu a mandlích, což může usnadnit průnik infekce. V létě proto pijte nápoje, které mají pokojovou teplotu, nebo vlažné čaje.

1. Průvan

Studený vzduch, kterému se v průvanu vystavujeme, oslabuje imunitu sliznice v krku. Problémy může způsobit také větrák, který žene vzduch přímo do obličeje. To vysušuje pokožku a vyvolává pálení očí.