JAK LÉČIT BOLEST V KRKU

K léčbě bolesti v krku lze přistupovat podle intenzity bolesti a podle dalších projevů infekce. Zpravidla bolest v krku doprovázejí příznaky zánětu – zarudnutí hrdla, otok a zteplání místa, horečka.

V lékárnách jsou běžně dostupné spreje, roztoky či pastilky proti bolesti v krku. Tyto přípravky mají většinou protizánětlivý účinek. Některé jsou kombinované a obsahují i složku, jež lokálně tlumí bolest v krku.

Protizánětlivý účinek – zmenšuje příznaky zánětu (otok, zarudnutí) v krku a tím usnadňuje polykání.
Analgetický účinek – tlumí bolest a ulevuje od ní.

Bolí vás v krku, ale jinak se necítíte nemocný?

S velkou pravděpodobností jde o infekční onemocnění horních cest dýchacích. Bolest v krku je nepříjemná a zpravidla indikuje, že se v krku začíná tvořit zánět. Asi budete pociťovat únavu, může se projevit nechutenství a celkový diskomfort. Pokud cítíte, že na vás „něco leze“, naordinujte si sami především klid, odpočinek a dostatek spánku. Ve spánku se tělo přirozeně regeneruje a nabírá sílu. Začněte také užívat vitamín C, který posiluje obranyschopnost organismu. Vhodné jsou rovněž bylinkové čaje proti nachlazení a Priessnitzův obklad. Od lokální bolesti ulevují přípravky běžně dostupné v lékárně, záleží na tom, které lékové formě dáváte přednost (spreje, roztoky, pastilky Drill).

Bolí vás v krku a máte horečku vyšší než 38 °C?

V takovém případě svůj zdravotní stav nepodceňujte. Pokud zvýšená teplota přetrvává a příznaky infekce se zhoršují, vyhledejte svého ošetřujícího lékaře. Samoléčba je vhodná pouze v počátku infekce. Je důležité rozhodnout, zdali se nejedná o bakteriální infekci, kde je nutné zahájit léčbu antibiotiky. U virové infekce kauzální léčba (řeší příčinu infekce) bohužel není, terapie je pouze symptomatická (řeší důsledek infekce) ‒ tlumí bolest, horečku, podávají se léky na léčbu zánětu. Kromě léků můžete proces uzdravování podpořit například kloktadly, pastilkami proti bolesti v krku, Priessnitzovými obklady, bylinnými čaji, vitamínem C.

Doporučení při bolesti v krku

• Nekuřte a vyhýbejte se zakouřeným místnostem.
  • Zvlhčujte vzduch v místnosti, pravidelně větrejte (suchým vzduchem může být způsoben kašel).
  • Odpočívejte a dopřejte si pravidelný a dlouhý spánek.
  • Pokud se často nacházíte v klimatizované místnosti, klimatizaci pravidelně čistětě.
  • Máte-li teplotu vyšší než 38 °C, navštivte lékaře.