CO JE BOLEST V KRKU

Bolest v krku je jedním z prvních příznaků infekčního onemocnění dýchacích cest. Nejčastějšími příčinami bolesti v krku jsou virová nebo bakteriální infekce, dále pak mykotické infekce, suchý vzduch, alergie, tabákový kouř a znečištěný vzduch.

Na počátku onemocnění je oslabená imunita sliznice krku, pak může vzniknout zánět. Zánět je přirozená obranná reakce organismu na cizí podněty: viry, bakterie, kvasinky nebo mechanická poranění.

Virová infekce
Viry napadají sliznici přímo v hrdle. Příznaky mohou být někdy mírné, jindy výraznější. U kojenců a batolat je průběh většinou těžší s vysokými teplotami, bolestmi při polykání, nosní sekrecí, bolestí vystřelující do uší, pálení až suchost sliznic dráždící ke kašli. Produkovaný sekret je zpočátku bezbarvý, postupně vazký a hlenově hnisavý. Celkové projevy mohou být malátnost, únava, nechutneství, bolesti kloubů. Typickou virovou infekcí je chřipka.

Bakteriální infekce
Má vždy těžší průběh, může být komplikací virové infekce. Typická je velmi silná bolest v krku, která může vystřelovat až k uším, bolest hlavy, horečka nad 38 °C, zvětšení uzlin, u dětí občas i bolesti břicha, zvracení. Může však dojít ke komplikacím, jako je zánět nosních dutin, zánět středního ucha či zánět mozkových blan. Typickou bakteriální infekcí je streptokoková angína.

Bolest v krku nemusí být jen příznakem nachlazení, chřipky nebo angíny. Podobně se projevuje mononukleóza, refluxní choroba jícnu (pálení žáhy), zvětšená štítná žláza, alergie či nádorová onemocnění. Jestliže bolest v krku doprovází horečka vyšší než 38 °C nebo přetrvává déle než týden bez projevů horečky či jiných symptomů, navštivte svého ošetřujícího lékaře.